Technology Is Changing Transportation, and Cities Should Adapt (EN to AR)

Technology Is Changing Transportation, and Cities Should Adapt

It has taken only a few years for ride-hailing services to make urban journeys more convenient in many cities, much to the delight of city dwellers the world over. And as innovation brings self-driving cars, electric vehicles, in-vehicle data connectivity, mechanisms for sharing rides and vehicles, and other technologies to more people, getting around cities will become easier, faster, and safer.


Such improvements could help cut the costs of traffic congestion (about 1% of GDP globally), road accidents (1.25 million deaths in 2015), and air pollution (health problems like respiratory ailments). McKinsey and Bloomberg New Energy Finance have estimated that in 50 metropolitan areas worldwide, a rapid transition to advanced mobility systems could yield $600 billion in societal benefits through 2030.


 

The shift to next-generation mobility systems, however, won’t be easy for cities to manage. There is no telling how quickly advances will take place or what the transition will look like.

Research has shown, for example, that the more people use shared private transportation like ride-hailing apps, the more likely they are to also use public transit. But if too many urbanites begin to depend on private vehicles, even shared ones, traffic could get worse and public transit systems might be starved of the fares they need to pay for maintenance and upgrades.


These complex dynamics put municipal authorities in a bind. Some have chosen a wait-and-see approach, opting to watch mobility trends and develop policy responses as needed as trends play out. This approach has merit, given how difficult it is to predict the behaviors of traditional transport businesses, advanced mobility services, and city residents.

Nevertheless, officials might do better to envision what mobility ought to look like five to 15 years from now and devise policies to bring about that future sooner than it might otherwise arrive. Doing so will allow policy makers to play a more proactive role in shaping what that future looks like. Officials who hope to maximize the benefits of advanced mobility might think about several core strategies.


One is how to tailor new mobility approaches to a city or region’s specific context and challenges. For example, it is likely that densely populated cities in developing economies, such as Delhi, Istanbul, and Mumbai, will gain from expanding their public transit systems and complementing them with ride-hailing services that rely on electric vehicles. Our analysis suggests that a developing, dense, average-size city could realize $600 million in annual societal benefits from mobility advances by 2030. Four-fifths of these benefits would stem from reductions in traffic accidents, injuries, and fatalities — a great benefit for the people of these striving, fast-growing areas.


Meanwhile, higher-income metros can take this model a step further by developing a truly integrated mobility system that combines public transit, car sharing, autonomous vehicles, smart infrastructure, and more. One way that cities can quicken the integration of mobility systems is to offer an app-based service for planning and paying for trips that use multiple modes of local transportation. For advanced cities such as London, Shanghai, Singapore, and the like, a “seamless mobility” model could yield societal benefits of up to $2.5 billion per year by 2030. Finally, it is likely that high-income areas of suburban sprawl, where cars remain almost essential, will see big improvements from the extensive use of self-driving vehicles.


As cities move forward, officials must consider what to do with land and roadways as people and vehicles move in different patterns. If more and more people are climbing in and out of shared vehicles at curbside, traffic could stall. Designating zones for pickups and drop-offs might help ease the flow of vehicles. Such zones, as well as other, more valuable uses of urban land, could be carved out of parking spaces, which will be significantly less in demand as vehicles are used more efficiently.

 

Cities can also explore opportunities to improve transportation access and ensure that all of their inhabitants benefit from advances in mobility. Almost every city has districts that are poorly served by public transit, as well as groups, such as the elderly, who have difficulty using buses and trains. Providing low-cost, on-demand access to a variety of vehicles could improve access for these groups, while also allowing cities to retire low-usage public transit routes.


Advances in mobility will have major implications for cities around the world. Those that get a head start on developing integrated mobility plans will be better positioned to reap the benefits that new technologies will bring to their residents.

 

 

 

 

التقنية تُحدث تغييراً في النقل وعلى المدن التكيّف مع ذلك

استغرق الأمر خدمات النقل حسب الطلب بضع سنوات فقط لتجعل الرحلات أسهل في العديد من المدن، الأمر الذي كان مبعثاً لسعادة سكان المدن في جميع أنحاء العالم. وسيصبح التنقل في المدن أسهل وأسرع وأكثر أماناً، نظراً لأن الابتكارات تستحدث السيارات ذاتية القيادة والمركبات الكهربائية والاتصال بالبيانات داخل السيارة وآليات تقاسُم السيارات ووسائل النقل، وغيرها من التقنيات لمزيد من الأشخاص.

____________________________________________________________________

ومن شأن مثل أوجه التطور هذه أن تساعد في خفض التكاليف الناجمة عن الازدحام المروري (التي تبلغ نحو 1% من الناتج المحلي الإجمالي على الصعيد العالمي)، وحوادث السير (إذ حدثت 1.25 مليون حالة وفاة في عام 2015 بسبب حوادث السير)، وتلوث الهواء (الذي يتسبب بمشاكلات صحية مثل أمراض الجهاز التنفسي). وقدّرت شركتا ماكنزي (McKinsey) وبلومبيرغ نيو إنرجي فاينانس (Bloomberg New Energy Finance) أنه في 50 منطقة من المناطق الحضرية في شتى أنحاء العالم، يمكن أن يحقق الانتقال السريع إلى أنظمة التنقل المتقدمة 600 مليار دولار من الفوائد المجتمعية حتى عام 2030.

غير أنّ التحول إلى الجيل التالي من أنظمة التنقل لن يكون من السهل على المدن التعامل معه. إذ إننا لا نعرف مدى السرعة التي ستحدُث بها التطورات أو الشكل الذي سيبدو عليه التحول.

أظهر بحث، على سبيل المثال، أنه كلما زاد عدد الأشخاص الذين يستخدمون وسائل النقل الخاصة المشتركة مثل تطبيقات النقل حسب الطلب، زاد احتمال استخدامهم لوسائل النقل العامة أيضاً. ولكن إذا بدأ عدد كبير للغاية من سكان المدن في الاعتماد على المركبات الخاصة، وحتى المركبات المشتركة، فربما تزداد حركة المرور سوءاً، ومن الممكن أن تعاني أنظمة النقل العام بشدة من التكاليف التي يلزمها دفعها مقابل الصيانة وعمليات التطوير.

__________________________________

تضع هذه العوامل المعقدة السلطات المحلية في مأزق. وقد اختارت بعض هذه السلطات نهج التريّث والترقب، مفضّلة مراقبة اتجاهات مجال التنقل ووضع تدابير في السياسات العامة حسبما يقتضي ظهور هذه الاتجاهات. ولهذا النهج ما يبرره، بالنظر إلى مدى صعوبة التنبؤ بأنماط سلوك شركات النقل التقليدية وخدمات التنقل المتقدمة وسكان المدن.

لكن ربما يكون من الأفضل للمسؤولين أن يتصوروا الواقع الذي لا بدّ من أن يبدو عليه التنقل خلال خمسة أعوام إلى 15 عاماً من الآن ووضْع سياسات لتحقيق ذلك المستقبل بأسرع مما كان سيتحقق بخلاف ذلك. من شأن ذلك أن يتيح لواضعي السياسات أداء دور أكثر فاعلية في تشكيل الواقع الذي سيبدو عليه ذلك المستقبل. ويمكن أن يفكر المسؤولون الذين يأملون في الاستفادة القصوى من مزايا التنقل المتطور في العديد من الاستراتيجيات الأساسية.

تتمثل إحدى هذه الاستراتيجيات في كيفية تصميم أساليب جديدة للتنقل تراعي ظروف المدينة أو المنطقة والتحديات الخاصة بها. على سبيل المثال، من المرجح أن تستفيد المدن المكتظة بالسكان في الدول ذات الاقتصاد النامي، مثل دلهي وإسطنبول ومومباي، من توسيع نطاق شبكات النقل العام فيها واستكمالها بخدمات النقل حسب الطلب التي تعتمد على السيارات الكهربائية. إذ يشير تحليلنا إلى أن المدينة النامية ذات الكثافة السكانية العالية والحجم المتوسط يمكن أن تحقق 600 مليون دولار من الفوائد المجتمعية السنوية من أوجه التطور في التنقل بحلول عام 2030. وسينتج ما نسبته 80% من هذه الفوائد من الحدّ من حوادث السير والإصابات وحالات الوفاة نتيجة الحوادث المرورية، وهي فائدة كبيرة لسكان هذه المناطق التي تكافح وتشهد نمواً سريعاً.

وفي الوقت نفسه، يمكن للمدن الكبرى التي تتمتع برخاءٍ اقتصادي أعلى أن ترتقي بمستوى هذا النموذج عن طريق تطوير شبكة تنقل متكاملة فعلاً تجمع بين النقل العام وتقاسُم السيارات والمركبات الذاتية والبنية التحتية الذكية وغيرها. وتتمثل إحدى السبل التي يمكن للمدن من خلالها تسريع وتيرة التكامل بين أنظمة التنقل في تقديم خدمة تستند إلى التطبيقات للتخطيط للمشاوير التي تستخدم العديد من وسائل النقل المحلي ودفع ثمنها. فبالنسبة إلى المدن المتقدمة مثل لندن وشنغهاي وسنغافورة وغيرها من المدن، يمكن أن يُسفر نموذج “التنقل السلس” عن فوائد مجتمعية تصل إلى 2.5 مليار دولار سنوياً بحلول عام 2030. وأخيراً، من المرجح أن تشهد مناطق التمدّد العمراني ذات الدخل العالي، التي لا تزال السيارات فيها ضرورية تقريباً، مظاهر تحسّن كبيرة بسبب التوسع في استخدام المركبات ذاتية القيادة.

____________________________________________________________________

ومع التطور المطّرد للمدن، يجب على المسؤولين التفكير فيما يتعيّن عليهم فعله بالأرض والطرقات مع تغيّر أساليب تنقّل الأشخاص والمركبات واتخاذها أشكالاً مختلفة. إذ إن حركة المرور ستتعطل إذا كان عدد متزايد من الأشخاص يركبون السيارات المشتركة وينزلون منها بجانب الرصيف. وربما من شأن تحديد أماكن لصعود الركاب ونزولهم أن يساعد في تيسير انسياب حركة المركبات. فنظراً لأن الطلب على مساحات ركْن السيارات سيقِل كثيراً بعد استخدام المركبات على نحو أكفأ، يمكن تخصيص جزء من هذه المساحات لمثل هذه الأماكن وغيرها من الاستخدامات الأخرى الأهم للأراضي في المناطق الحضرية.

ويمكن للمدن أيضاً استكشاف الفرص السانحة لتحسين سُبل النقل وضمان استفادة جميع سكانها من التطورات في التنقل. إذ توجد في جميع المدن تقريباً مناطق تعاني من ضعف خدمات النقل العام، فضلاً عن مجموعات، مثل كبار السن، تجد صعوبة في استخدام الحافلات والقطارات. فمن شأن توفير سبل الحصول على مجموعة متنوعة من المركبات ذات التكلفة المنخفضة وعند الطلب أن يعزز فرص هذه المجموعات، وفي الوقت نفسه يتيح أيضاً للمدن الاستغناء عن طرق النقل العام التي يتراجع استخدامها.

ستكون للتطورات في التنقل انعكاسات كبيرة على المدن في شتى أنحاء العالم. وستكون المدن التي لها الأسبقية في تطوير خطط متكاملة للتنقل في وضع أفضل لاغتنام المكاسب التي ستتيحها التقنيات الجديدة لسكانها.